Igazság és jog trónodnak támasza, szeretet és hűség jár előtted. Zsolt 89,15
Négy fogalom van felsorolva, melyek mintha párosával kapcsolatban lennének. Az igazság és a jog kicsit szinonim, a szeretet és hűség is összefügghet. Érdekes lehet azonban a különbséget is hangsúlyosság tenni.
Az igazság és jog nem ugyanaz, szinte közhely, hogy nem igazságszolgáltatás hanem jogszolgáltatás van. És ha belegondolunk, a jog megfelelő emberek megfelelő szavazatán múlik, amit valamiért ők úgy gondolnak, az lesz jogszabállyá vagy akár törvénnyé. És hány lehangoló jelenet van, hogy azt sem tudják miről szavaznak. Elvileg válogatott, megválasztott emberek szakemberek által kidolgozott javaslatáról van szó számos egyeztetés után – felelős és az igazságossághoz közel álló szabályozásnak illene születni. Sajnos nem feltétlenül van így, és ez nem csak itt és most gond, hanem általánosan is, tértől és időtől függetlenül. Ami egyáltalán nem mentség, nem menti fel azokat, akiknek ez a vállalt feladata lenne és nem megfelelően látják el. Inkább csak azért, hogy nagy illúzióink ne legyenek, de elvárásaink azért lehetnének.
Az igazság viszont egy elvont, filozófiai fogalom. Ennek a gyakorlatba ültetése lenne jog feladata. Pilátus is szeptikusan állt az igazsághoz, meg ugye meghalt Mátyás király is, valahogy nem menő komolyan venni az igazságot. Viszont úgy tűnik Isten komolyan veszi. Pedig ő bizonnyal tudja mi a helyzet, hiszen a szíveket vizsgálja meg egyebek – mégis távol áll a szkepszistől, bagatellizálástól, komolytalanul vételtől. Mintha naiv romantikus lenne, mi meg a felvilágosultak, akik tudják mi is van. Kiábrándultabbak vagyunk Istennél.
A szeretet és a hűség is együtt jár normálisan, de persze nem ugyanaz. Elképzelhető-e hűség nélküli szeretet? Lehet hogy igen, hiszen az 1Kor 13 Szeretethimnuszában nincs szó hűségről. Pedig azt hihetnénk, hogy azért ez alap, de úgy tűnik nem. Fordítva megragadva viszont kimondható, hogy a hűtlenség általában nem a szeretet megnyilvánulása. Kevéssé képzelhető el, hogy az átverés, másik megtagadása, adott ígéret be nem tartása stb. mellett őszintén kimondható, hogy azért a szeretet megvan. A szeretet tulajdonságai között a hivatkozott részben érdekes dolgok vannak. Pozitív tulajdonságok: hosszútűrés, jóság, igazságnak örülés. Negatív kijelentések, amit nem tesz a szeretet: irigykedik, kérkedik, felfuvalkodik, bántóan viselkedik, önző, haragszik, vádol, hamisságnak örül, elfogy. Ha ilyet látunk, az kevés eséllyel szeretet. Univerzális, azaz mindenre igaz, tulajdonságai is vannak: mindent elfedez, hisz, remél, eltűr. Valóban nincs közöttük a hűség direkten, de számos olyan megjelenő van, ami a hűség jellemzője is, illetve hűség nélkül nehezen elképzelhető. Legyen házi feladat ismét átfutni a listát ilyen szempontból :)
Azért észrevettük, hogy a Szeretethimnuszban felbukkan az igazság is, aminek a szeretet örül. Ezek a páros fogalmak támogatják egymást is. Valahogy elképzelhetetlen, hogy kijátszhatók legyenek egymás ellen. A szeretetbe furán fér bele az igaz(ság)talanság, jogtalanság. Talán a kegyes hazugság a legismertebb kísérlet ezen fogalmak disszonáns elfogadására. Messzire vezetne ennek taglalása, de valószínűleg éppen a disszonancia miatt lehet annyit beszélni róla. Merthogy nem ez az alap. És lehet az igazság része akár a szeretet is. Isten naivitásába belefér, mintha erről szólna az Újszövetség. Vagy már az Ószövetség is?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése